行政院所屬各機關出國報告
（出國類別：專業進修）
赴美國哥倫比亞大學專業進修報告
	服務機關
	： 
	行政院新聞局

	出國人職稱
	：
	一等新聞秘書

	姓名
	：
	林    靜    文

	出國地區
	：
	美  國  紐  約

	出國期間
	：
	93.8.13-94.5.22

	報告日期
	：
	94.10.12
	


目    次

簡介 ………………………………………………………3-5

修習科目與過程 …………………………………………5-8

心得 ………………………………………………………8-10

建議 …………………………………………………….10-12

專題報告…………………………………………………13-24

(英文版報告……………………………………………25-56)

學員有幸於2004獲選派至美國哥倫比亞大學「國際暨公共事務研究所」修業一年，在離開學校十七年後重返校園，心情的緊張不安難以言喻，一來擔心難以適應課業的壓力，二來國際關係對學員而言是新的領域，因此心情一直是忐忑的，不過在經過兩學期後，覺得適時的充電對職場中人是很必要的，不僅可增長知識、擴展視野，亦可與來自世界各地的同學交流，收穫頗豐。以下為學員之進修報告。

1、 簡介

哥大「國際暨公共事務研究所」 （School of International and Public Affairs, SIPA）係於1946年設立，當時名為「國際事務研究所」（School of International Affairs），目的在訓練處理國際事務之專業人才，以因應二次大戰後的國際情勢。為增進對國際重要區域的瞭解，該所於1950及1960年代增設了許多區域學院（regional institutes），另為因應全球化的趨勢，隨後又增加了主修領域（concentrations）。在1977年該所增授公共事務學位，並於1981年更名為「國際暨公共事務研究所」。該所主要授予兩種學位，一為國際事務碩士學位（Master of International Affairs, MIA），一為公共行政碩士學位(Master of Public Administration, MPA)。該所學生來自全球75個以上的國家，校友則遍佈全球各政府部門、商界、學界、媒體、非政府部門及國際組織，從事政策之制訂、執行及分析等工作。

「國際暨公共事務研究所」的國際事務課程主要是要幫助學生具備對國際事務的分析能力，因此包含了經濟學、統計學及數量分析等。另根據其生涯規劃，學生必須選擇區域研究或主修領域，其中區域研究選項包括非洲、東亞、俄羅斯、歐洲、拉丁美洲、中東及南亞地區。主修領域則包括經濟與政治發展、環保政策研究、人權、國際經濟政策、國際能源管理政策、國際金融企管、國際媒體傳播及國際安全政策。公共事務課程則旨在訓練學生成為嫻熟的公共事務管理者，課程主要包括大眾管理與政策分析。

根據「國際暨公共事務研究所」的修業要求，學生必須修滿54個學分方能取得學位，修業時間一般為兩年。其中26個學分是必修學分，18個為主修領域學分，3個實習學分及7個選修學分。另所有學生皆須通過自選的外國語文中階程度的說寫測試才能畢業（母語非英語的學生則免）。

貳、修習科目與過程

學員選讀者為國際關係學位課程，主修領域為國際媒體傳播，就讀的兩學期中所修習的學科包括「美國外交政策」(Central Issues—American Foreign Policy)、「中國外交政策」(Chinese Foreign Policy)、「經濟學」（Economics for International Affairs）、「大眾傳播媒體與美國政府與政治」(Mass Media and American Politics and Government)及「國際新聞之政治與觀點」(Perspectives and Politics of Global News)，並旁聽「二次大戰後之美日關係」(U.S.-Japan Relations—WWII to Present)。上述的課程內容分別為： 
1. 美國外交政策

該課程以歷史的觀點，探討主導美國外交政策的主要思維及其成因，及後冷戰時期美國所面臨的外交挑戰。內容包括美國於十八世紀於國際舞台崛起、其外交政策的制訂過程及政治考量、近代美國重大外交決策的因果、美國如何反國際恐怖主義及武器擴散、及其在國際經濟、國際組織及開發中國家所扮演的角色等。因2004年適逢美國總統大選，教授並經常於課堂上討論總統候選人的外交政策對選舉可能的影響。

2.中國外交政策

討論自1949年來中國外交政策制訂之因素，如國家安全、社會結構、文化認知等，另探討中國與全球不同國家及區域的關係、其對國際間主要問題所持的立場及中共高層之外交決策思維，並以國際及外交政策的理論，來探討中國外交的作為。另討論中國之崛起對全球勢力均衡的影響及其他國家在與中國打交道時所面臨的挑戰。
3. 經濟學

為為期一年的課程，第一學期授課內容為個體經濟，第二學期為總體經濟，主要以經濟學理論及模式來探討市場的運作及政府的政策與角色，其中包括消費者與公司行為、私有化、國際貿易體系、貨幣政策、預算與赤字、貿易壁壘與全球化、通貨膨脹、經濟蕭條及經濟政策之辯論等，並以虛擬及實際的案例為輔助說明。 

4. 大眾傳播媒體與美國政府與政治

探討新聞自由與媒體責任、電子媒體的快速傳播對政府決策的影響、媒體的監督、客觀報導與新聞偏見、媒體對輿論的影響、媒體與選舉、媒體與總統、政府部門、國會、利益團體及大眾的關係、媒體對外交及國防決策的影響、以及媒體有關婦女及少數民族的報導，並藉由著名的新聞案例，探討媒體所扮演的角色。

5. 國際新聞之政治與觀點

民眾對世界及國際情勢的瞭解，常是經由媒體而來，而國際新聞報導的內容，往往塑造了輿論，進而影響媒體所在地之政府對外關係的決策。本課程內容即在探討不同地域之政經、文化、宗教背景等因素，如何影響外國媒體對該地區及國家的報導，另也探討新聞來源的可靠性、網路傳播、人權、人道援助、戰地報導、遊說以及新興科技對國際新聞報導的影響。

6. 二次大戰後之美日關係

探討自二次世界大戰以來美日兩國亦敵亦友的關係，內容包括太平洋戰爭是否可避免、美國佔領日本時期的作為、日本民主化是否成功、日本應否發展軍力、日本經濟奇蹟、日本與中、韓、俄等國之關係及日本的總體對外關係等。

學員另亦修習三門短期科目，包括必修之英文履歷寫作與面談技巧(Professional Development)、電腦技巧(Computer Skills for International and Public Affairs)及電腦網頁設計 (Communicating Through Electronic Networks)。

參、 心得

學員曾於1987年於美國華盛頓大學(University of Washington, Seattle)修得碩士學位，對在國外進修並不陌生，亦無生活語言的適應問題，但離開學校多年，重做學生仍倍感辛苦，一來該所課業繁重，指定閱讀及報告甚多，二來同學皆很年輕（平均年齡27歲），出大學校園時間不長，與其等同科受業，需花費更多的時間於課業上方不致落後。一般說來，即便母語為英語的學生都無法讀完教授所指定的書籍及文章，國際學生需有一定的英文程度方能應付。

「國際暨公共事務研究所」的學生來自世界各地，包括吉爾吉斯、西藏、緬甸、以色列、伊朗等國，國際學生人數約佔四、五成，其中多數學生都曾有工作經驗，少數甚至在其他領域修得博士學位後，重回校園繼續進修。一般說來，學生除上課時勤於發問外，對課程的安排及教授授課方式也很勇於表達意見，並會以口頭或書面方式向校方或所方表達，並以校刊及電郵尋求其他同學的支持，而校方及所方也常因應學生的要求，舉辦座談會，以尋求改進之道。另外校方不僅重視學生的課業表現，亦鼓勵學生關心國事、天下事，例如在2004年美國總統大選前，學校曾以電子郵件鼓勵學生踴躍投票，並在投票期間連續放假四天（非國定假日）；南亞海嘯後，校方亦發動支援賑助救災。

另校方也經常舉辦各類學術演講，邀請政界及學界重要人士到校演講，探討國內外重要議題，如美國前國務卿歐布萊特及紐約州參議員希拉蕊等皆曾應邀到校演講。另「國際暨公共事務研究所」亦常邀請各類專家與學生座談，以幫助同學瞭解國內外各領域及機構的運作。

該所的另一特色是有眾多來自各國政府的進修人員，其中尤以日本為多，除外務部外，尚有來自經貿、財政、海關、警政等部門的公務進修人員，如加上自費生，總人數約有三十多名，在四百多名新生中佔有多數。另他國政府派送進修人員皆以完成學位為目的，各政府亦給予優渥之生活、房屋補助，反觀臺灣，學員為該所當年入學者中唯一的臺灣學生，且政府補助修業年限僅一年，所方、教授及同學對此皆感不解，認為付出一年的心力後卻未能繼續完成學位，殊為可惜。

紐約人文薈萃，各類活動甚多，許多博物館及藝文演出都有售學生票，學校國際學生辦公室(International Students and Scholars Office, ISSO)也常有優待票出售，對有心藝文活動者，隨時都有參與的機會。然因課業繁重，閒暇時間有限，在學期進行中很難放心自在地前往。不過學員仍抽空至林肯中心欣賞了數場歌劇，並於課業結束後利用休假，參觀了許多博物館。

肆、 建議

美國大學院所秋季班開學時間一般在九月，但入學申請截止日則在當年年初，因此本局遴選赴美進修人員作業時間應提早。例如2004年哥大「國際暨公共事務研究所」申請截止日為二月十五日，但學員是在二月十一日才獲局通知由本人申請前往（二月十四及十五日適逢週末），在兩、三天內要備妥申請表、履歷、申請信函（letter of statement）、三封推薦函、財力證明、過往就讀大學院所的成績單、托福成績單及美金支票申請費等，幾乎不可能。雖然所方對截止期曾給予寬限，但期間仍因大學成績單未即時寄抵，幾乎被所方拒於門外，因此建議人事單位應先瞭解學校入學申請截止日，提早進行遴選作業，以讓選派人員有較充裕的時間準備。

另「國際暨公共事務研究所」的課程，很多都需要小組討論、口頭報告及書面報告，沒有一定的英文程度讀來會非常辛苦，因此派送學員必須有聽、說、讀、寫的英文能力。舉例來說，必修之「國際政治理論基礎」(Conceptual Foundations of International Politics)這一門課，開學第二週學生就必須繳交一篇社論，目的是讓教授瞭解學生的寫作程度，若程度太差，學生會被要求加強，另該課程於學期中會有一辯論賽，每位學生都要參加，光是準備辯論內容即是很大的壓力，如果還要擔心語言問題，將非常吃力。另學員雖為學生身份，但另一方面也代表國家，例如學員為當年新生中唯一的臺灣學生，本人的表現即會被視為是臺灣的代表，因此學業不可馬虎。

另相較於日、韓等國對公務員的培訓，我國在這方面就顯得較為消極，本局近年進修經費不僅逐年遞減，對培訓人員亦無特別之規劃，長期來看，我公務員之競爭力與世界觀與日、韓等國相比，勢將有落差。另就學校的觀點而言，若外國政府持續派送多位公務員至該校進修，校方相對也會較重視與這些國家政府機構的合作，因此儘管預算緊縮，我對公務員之國外專業進修培訓計畫仍應持續加強。


伍、 專題報告

以下專題為「國際媒體有關臺灣2004年總統選舉之報導」，主要是分析「紐約時報」、「華盛頓郵報」、「洛杉磯時報」、「金融時報」、「衛報」、「倫敦時報」、「海峽時報」及「南華早報」八家媒體對我總統選舉結果的報導，目的是要瞭解地緣、人種、國家間之利害關係等因素，是否影響各媒體的報導重點，並由報導的用字遣詞及引用消息來源來探討這些媒體對此一選舉是看門道或是看熱鬧。

國際媒體有關臺灣2004年總統選舉之報導

1、 前言

臺灣2004年總統大選備受爭議，此選舉不但關係臺灣的民主政治，亦關係臺灣的地位及其與中國的關係，而兩者皆是亞太地區及美國所極為關切的。此選舉備受爭議，一來是現任總統陳水扁以不到三萬票的些微差距贏得選舉，二來是選舉結果受大選前一天的槍擊事件影響，很多人認為槍擊事件造假，反對黨亦拒絕接受選舉結果，而大規模示威活動接踵而來。另外一項爭議是，陳總統不顧美國的警告，執意在選舉同一天舉行公民投票，此舉因而造成兩岸關係緊張及臺美關係惡化。

本報告旨在分析國際媒體如何報導此一新聞事件以及其報導之角度及重點。所分析的媒體包括「紐約時報」、「華盛頓郵報」、「洛杉磯時報」、「金融時報」、「衛報」、「倫敦時報」、「海峽時報」及「南華早報」。之所以選擇分析此八家媒體，是因為它們或卓有聲譽或國際知名，其中包涵了美國、英國及亞洲地區的媒體。由於選舉日為2004年三月二十日，是為星期六，本文分析的內容則是三月二十一或二十二日的主要「新聞」報導（非評論分析文章），並特別注重這些報導是否有交代此新聞的前因始末，或僅是以單一事件處理，另其遣詞用字及所引用的消息來源亦是分析的重點。

2、 門道與熱鬧

Tsan–Kuo Chang與Jae-Won Lee兩位學者認為，有交代前因始末的新聞報導，會以貿易關係、文化關連性、政治影響及地緣關係的角度來報導國外新聞，反之，如將新聞視為單一事件，則新聞的著重點則在追求新聞性、及時性、影響及其後果。在Chang及Lee的研究中亦發現，媒體編輯在決定是否報導國外新聞時，兩個決定性的因素是：對美國及世界的威脅以及與美國的關連性。在本文所檢視的美國媒體報導中，此兩項因素尤其明顯。

在「紐約時報」有關臺灣總統選舉的新聞報導中，很快地就指出，中國指稱陳總統為達成台灣獨立，不惜「冒戰爭的危險」，而此一受爭議的選舉結果，將成「中國與美國間敏感的外交考驗，因為前者聲稱擁有臺灣主權，而後者則為臺灣的主要盟友。」該報同時指出，中國誓言「必要時使用武力」阻止台灣獨立，因而兩岸關係緩和的機會渺茫。另美方批評公投為選舉策略，將「刺激兩岸關係緊繃」。

「華盛頓郵報」的報導與「紐約時報」類同，在文首即點出中國譴責陳總統傾台獨的政策，並威脅如果臺灣正式宣佈獨立，則將「以武力」奪取臺灣，而美國則擔心中國的舉措將「挑起戰端」。「洛杉磯時報」的報導雖然著重在選舉結果的爭議，但也指出此選舉對美國的重要性，因為布希總統曾經誓言，如中國攻擊臺灣，美國將「盡一切可能」防衛臺灣，不過報導亦指出，美方對陳總統為了選票甘冒戰爭之險的舉動表示不悅。

另方面，英國媒體報導的重點則是選舉爭議，不過「金融時報」亦指出陳總統傾台獨的立場已「激怒中國並使美國不安」，而布希政府雖不信任陳總統，但仍誓言防衛臺灣。「衛報」的報導則側重於槍擊事件，但在結尾時亦指出，北京視公投為未來獨立公投的先奏，並警告此舉將「導致戰爭」。「倫敦時報」的報導則完全偏重在槍擊事件及示威活動上，僅在文末制式地點出，「中國視臺灣為叛亂團體，必要時將以武力達成統一」。

在亞洲報刊方面，「海峽時報」的報導完全未提及中國，僅報導選舉爭議、抗議活動及示威者的反應。可能的原因是，該報於前一日刊載了一篇評論文章，討論此選舉對美、中、臺關係的影響（至於該報為何會先刊登評論文章再報導該新聞事件則不得而知）。至於「南華早報」的重點則在公投，唯一提到中國時，是在提及有些選民並未投公投票，因擔心會使已經緊張的兩岸關係更加惡化。由於臺灣與香港地緣接近，一般人會認為香港媒體應該會報導更多相關新聞或有深度的報導，然而該報三月二十一日僅刊登了一篇有關臺灣選舉的新聞，也就是本文分析的這一則，原因可能是中共當局限制臺灣選舉的報導，以免其任何的批評言論為臺灣所利用，而香港在回歸中國後，其媒體多少要遵守中國的遊戲規則。

除了提及對兩岸關係的影響及與美國的利害關係外，美國報刊的報導亦提供了較多有關臺灣政治的背景資料。「紐約時報」的報導內容包括了國民黨的大陸政策、公投的意涵、選舉結果的爭議點及為何反對黨認為槍擊事件是造假的原因。「華盛頓郵報」指出，台灣在四年前才經歷政權轉換，而反對黨挑戰選舉結果，將測試臺灣民主制度的強韌度。「洛杉磯時報」則提及國民黨的連戰在一年前還以20個百分點領先，但陳水扁卻以臺灣意識的選戰策略將差距拉近。

另報導的遣詞用字亦關係到新聞如何被解讀，以標題為例，當讀者看到「臺灣領導人贏得連任，但結果有爭議」（「紐約時報」）及「臺灣選出總統，但局勢混亂」（「倫敦時報」）的標題時，會有很不同的觀感。除了報導選舉的影響外，另外對槍擊及示威活動的描述，則可看出這八家媒體處理新聞之優劣。「紐約時報」的報導只用了兩個句子來描述示威活動，亦即國民黨「支持者聚集在總統府外」、「在某些城市示威者與警方發生衝突」、「但未見重大暴力事件」。「華盛頓郵報」對示威活動的報導亦表現出相同的節制，僅增加一句「上百群眾衝過警戒線並砸毀窗戶」。「洛杉磯時報」對示威活動則形容得較具體，指出在某一城市「高張的情緒演變成暴力事件」、「有一卡車衝倒公家機關的大門」，而有數百位反對黨支持者「以石塊棍棒攻擊鎮暴警察」。

「金融時報」並未著重於抗議事件，卻指出有「政治混亂的危機」。「衛報」對抗議的報導只用了一個句子，但卻使用了「暴力示威」及「混亂騷動」的字眼。另一方面，「倫敦時報」的報導幾乎完全集中在槍擊及抗議事件，報導中指出，示威者「包圍」總統府、「暴民衝進法院，並和鎮暴警察發生衝突」，該報並用了「危機」、「混亂」、「欺騙」、「卑劣的手段」、「買票」、「造假」、「陰謀」、「騙子」、「欺騙」及「殺」等字眼。

「海峽時報」對示威有較多的描述，指出在中部某一城市「示威演變成暴力」、「示威者衝破警方封鎖線並開始以赤手空拳砸毀窗戶」、有些示威者「以卡車衝過封鎖柵欄」、還有一老人「企圖揮刀自盡」。「南華早報」的焦點則集中在公投而未提及示威抗議。

至於導致陳統統受傷的槍擊，因為情況可議，台灣媒體至今仍稱之為槍擊事件，而非暗殺，「紐約時報」在其報導中即指出可疑之處，該報多數時候使用「槍擊」這個字眼，「暗殺企圖」這個詞只在提及反對黨的指控時用了一次。「華盛頓郵報」及「洛杉磯時報」各用了「暗殺企圖」一次。「金融時報」使用的字眼是「槍擊」，而「衛報」用了「暗殺企圖」兩次及「槍擊」一次。「倫敦時報」則提了「暗殺企圖」四次，其中兩次還在之前加了「明顯」兩字。「海峽時報」則稱之為「槍擊事件」。

至於槍傷，「紐約時報」正確地指出「有一顆子彈劃過陳總統的下腹部」讓陳總統「受了皮肉傷」，而子彈最後嵌在他的衣服裡。「洛杉磯時報」先是報導「陳總統的腹部受子彈皮肉之傷」，但之後卻錯誤的報導「子彈從總統的腹部取出」。「金融時報」報導「子彈劃過他的腹部」，而「倫敦時報」則說「陳總統接受手術從腹部取出子彈」。這些用詞及形容會讓讀者對台灣的政治情況及總統的傷重程度有很不同的解讀。

3、 引用的消息來源

本文所分析的新聞報導多數引用官方來源，僅「南華早報」為例外，主要引用了不同黨派的支持者。其他七家報紙所引用的不是執政黨就是反對黨的官員。「紐約時報」、「華盛頓郵報」及「衛報」同時引用了北京方面的聲明，而「紐約時報」則是唯一一家引述美國官員談話的報紙。「金融時報」僅引述執政黨官員的談話，而「衛報」則只引用反對黨方面的說法。

根據Noam Chomsky及Edward Herman兩位學者的研究，媒體傾向引用官方消息來源，除了節省成本的考量外，另外也是因為官方消息來源通常會被認為可信度較高，而引用官方來源可讓報導看來較為客觀。雖然街頭民眾的訪問可讓報導更生動，「紐約時報」及「華盛頓郵報」並未引用民眾的話語。一個可能的原因是，這個選舉非常複雜，其中牽涉到槍擊、選舉爭議、台灣第一次公投及美、中 、臺的關係，如果要做完整的報導，這些因素都要加以解釋，而在有限的篇幅裡，只有取重要的聲明而捨選民的看法來做報導。另一方面，有些報導引用了選民的話，但卻沒有包括台灣的背景資料，所呈現的反而是片面的報導。

W. Lance Bennett指出，有一類的新聞偏見，是傾向報導新聞事件較戲劇化的一面，而非政治事件複雜的前因後果，而著重報導戲劇面的結果，會讓政治事件顯得片面及混亂。David Perry也說，在報導不尋常及極端事件的同時，應該加入一般的背景資料來平衡，例如「洛杉磯時報」即指出「這一企圖暗殺事件對亞洲這一最成功、最有活力的新興民主是一大打擊」。

4、 倫敦時報

在分析的八家報紙中，必須特別提到「倫敦時報」，倒不是因為它的報導出色，而是因為它煽動的報導及諸多的錯誤。首先，其報導指出，執政黨出示陳總統「動手術取出子彈」的照片，但事實上根據報告指出，陳總統只受皮肉之傷，只需治療而無需動手術。其報導另外說這些照片顯示陳總統「痛苦的表情」，然而實際上卻無這般的照片。報導還說，反對黨候選人連戰在其競選總部外台階「徹夜靜坐抗議」，但實際上徹夜靜坐的卻是其支持者。

「倫敦時報」接著引用「獨立分析家」的話指出，國民黨不但選戰手法比執政黨卑劣，且「在其執政的數十年間不但未曾舉行過選舉，且任意殺害監禁異議人士」。該報並未提出數據或證據來支持此一強烈的指控。事實上，台灣從1950年代起即定期舉行立委、縣市長及縣市議員的選舉，唯一的例外是國民大會凍結選舉直到1990年代初期。

「倫敦時報」在其報導最後還列出了有關台灣的數據資料，但卻錯誤百出。例如說「台灣共和國是國民黨1949年自大陸來台時所創建的」，雖然有台獨意識的政客及其支持者會很樂意用這個國名，然而事實上，台灣的正式名稱是中華民國，且創立於1912年，在國民黨政府在與中國共產黨的內戰戰敗後，於1949年撤守來台。另外它說台灣的國民平均所得為18,000美元，實際上卻為13,000美元。

從其報導中可看出，「倫敦時報」僅把這則新聞當成一個單一事件，並著重在槍擊及示威抗議活動上，對台灣政治情況及此選舉對美、中、臺關係的影響則未有著墨，讓人不禁懷疑，如果沒有槍擊事件等戲劇性的發展，該報是否會報導此新聞。

5、 結論

總體而言，美國媒體對台灣2004年總統選舉較為關心，因為兩岸的衝突有可能將美國捲入戰爭。在所檢視的三家美國媒體，都將此則新聞置於頭版，且長度都超過一千字，另一方面英國的媒體僅將這則新聞當成是單一新聞事件，並置於內頁（分別置於6版、11版及12版）。根據Chang與Lee的研究，英國媒體守門人傾向將國際新聞事件以戲劇性、負面及衝突的方式呈現，由本文的分析看來，此點似乎得到印證。如果此次選舉結果平和，沒有發生槍擊及衝突爭議，也許英國的報紙不會以此等篇幅報導，其處理方式或許只會放在新聞簡訊中，加上一個簡單的「台灣總統獲選連任」的標題。

至於亞洲方面的媒體，亞洲國家因人種、地緣接近之故，一般會認為亞洲媒體應該對這則新聞更感興趣才對，然而它們的報導卻是片面的。因為只分析了兩家報紙，很難下定論為何如此，然而一直以來，台灣媒體對中國及日本以外的其他亞洲國家的事務興趣也同樣不高，也許將來有人對這方面可做更深入的研究。

In 2004, I was privileged to have the opportunity to study at Columbia University’s School of International and Public Affairs. Going back to school after a 17-year hiatus was a jittering experience. I kept worrying if I would be able to handle the stress of school and master the field of international affairs, which was new to me. But after two semesters of studying, it became clear that going back to school is not only beneficial but necessary for someone who has worked as long as I have. You not only broaden your knowledge, you expand your horizons and make friends with fellow students who are from different parts of the world. 

I. Introduction

The School of International and Public Affairs, or SIPA, was founded in 1946 as the School of International Affairs. Its goal was to train professionals to meet the new challenges of the post-war world. To foster an understanding of regions of vital interest, regional institutes were added during the 1950s and 1960s. The Master of International Affairs (MIA) program was broadened further to include functional concentrations that emphasized the concrete skills essential to new careers in international affairs. In 1977, the School added a second degree, the Master of Public Administration (MPA), and in 1988, it was renamed the School of International and Public Affairs. SIPA students are from over 75 countries and its alumni are at work in government, business, academia, media, nongovernmental agencies and international organizations. They make essential contributions to the formation, implementation and evaluation of policy at all levels. 

The curriculum of the MIA program aims to equip students with a broad analytical background in the major fields of international affairs, including a strong grounding in economics, statistics, and quantitative analysis. Regional concentrations include Institute of African Studies, Weatherhead East Asian Institute, Harriman Institute, Institute for the Study of Europe, Institute of Latin American Studies, Middle East Institute and Southern Asian Institute. Functional concentrations include Economic and Political Development (EPD), Environmental Policy Studies (EPS), Human Rights (HR), International Economic Policy (IEP), International Energy Management and Policy (IEMP), International Finance and Business (IFB), International Media and Communications (IMC), and International Security Policy (ISP). The MPA program trains students to be skilled public managers by incorporating specific tools of public management and policy analysis into the curriculum.
The curriculum of the MIA degree program is designed to provide students with a broad analytical background in the major fields of international affairs, combined with the specific focus gained through either a functional or regional concentration. The program of study, which requires 54 pointes of graduate credit, is usually completed in four terms of full-time study. As a necessary part of the preparation for the MIA degree, every student must demonstrate oral and written proficiency in a language appropriate to the student’s area of concentration. International students whose native languages are other than English automatically fulfill the requirement.

II. Courses Taken

I was in the MIA program at SIPA with International Media and Communications as my concentration. The courses I have taken include Central Issues—American Foreign Policy, Chinese Foreign Policy, Economics for International Affairs, Mass Media and American Politics and Government, and Perspectives and Politics of Global News. I also audited U.S.-Japan Relations—WWII to Present. The following are brief descriptions of these courses:


 1. Central Issues—American Foreign Policy

The course examines the enduring themes of American foreign policy, with a special focus on America’s international challenges in the post-Cold War era. It reviews the rise of American power in world affairs from the 18th Century through the end of the Cold War. It also provides an overview of the process and politics of American foreign policy making. It also examines a number of contemporary U.S. foreign policy issues and debates, including America’s two wars with Iraq; America’s responses to the threat of global terrorism and the proliferation of weapons of mass destruction; and what role the U.S. should play in the world economy, global and regional institutions, and the developing world. Since 2004 was a presidential election year, how foreign policy issues may impact presidential election campaigns was also discussed.

   2. Chinese Foreign Policy

The course describes the major elements of Chinese foreign policy today, in the context of their development since 1949. It seeks to understand the security-based rationale of policy as well as other factors that influence Chinese foreign policy. It also looks at Chinese relations with various countries and regions, as well as Chinese policy toward key functional issues in international affairs. Decision-making processes that affect Chinese foreign policy are analyzed and theories of international relations and foreign policy are used to understand Chinese foreign policy behavior. How the rise of China is affecting global power relations and how other actors are responding are also discussed. It also addresses the policy issues facing decision-makers in China and those facing decision-makers in other countries who deal with China.  

3. Economics for International Affairs

It is a year-long course. The first semester covers microeconomics and the second macroeconomics. It discusses what economics is about and how market works through economic theories and models. Included are government’s roles and policies, consumers’ and firms’ behaviors, privatization, trade system, money policy, budget and deficit, trade restrictions and globalization, inflation and depression, and economic policy debates. Real-world and make-up scenarios are used to help demonstrate the points.

4. Mass Media and American Politics and Government

It discusses press freedom and responsibility, who watches the watchdog, news coverage and the issue of objectivity and bias, the effects of the media on public opinion, election campaigns, press and the President/executive branch, news coverage and Congress, interest groups and the public, the media and war/military operations, foreign news and foreign policy, and news coverage of women and minorities. 

5. Perspective and Politics of Global News

It examines how people’s perceptions of the world are shaped by news media and surveys how international news reaches American and international audiences. It also examines how philosophical and ideological underpinnings of the American worldview are reflected in U.S. media. Also discussed is how the contents of international news influence and interact with public opinion and international policies in the United States and around the world. Specific attention is paid to different regions and individual countries to illustrate the confluence of political, economic, cultural, religious, ethnic and racial components that can influence both reporting at its origin and its reception. Among issues addressed are reporting on human rights and humanitarian affairs, war reporting, and lobbying and reporting.
6. U.S.-Japan Relations—WWII to Present 

It discusses the relations between the U.S. and Japan since the Second World War and the following questions: Could the war in the Pacific have been avoided? Was Pearl Harbor inevitable? Was the American occupation of Japan a success or a failure? Is democratization in Japan working? Is Japan a threat to the U.S.? Other questions discussed include Japan’s economy, its politics, foreign policy and alliance issues.
I also took three short courses, which include Professional Development, Computer Skills for International and Public Affairs, and Communicating Through Electronic Networks.
III. Afterthoughts
Having received a master’s degree from University of Washington in Seattle in 1987, I am no stranger to studying abroad. But after being away from school for so long, it was not easy going back. First of all, the workload was overwhelming, with large amount of reading and papers to hand in. Secondly, most of the students were quite young (averaged 27) and you have to study extra hard to stay competitive. Generally speaking, even students whose mother tongue is English had trouble finishing all the readings, therefore international students must have a good command of English to be able to perform well.

SIPA students are from all over the world, including from such countries as Cambodia, Iran, Israel, Kyrgyzstan and Tibet. International students compose 40 to 50 percent of the student population. Most students have had working experiences and some even have doctoral degrees in other fields before coming to SIPA. Generally, students are not shy about asking questions in classes or expressing their views about how the program should be improved. The school, on the other hand, is responsive to students’ demands. Also, academic performance is not all that the university cares about. Students are also encouraged to understand what is happening in the country and the world and take part whenever possible. During the 2004 U.S. presidential election in November, students were given four days off so that they could vote. And after Asia was hit by tsunami, the school initiated a drive to help out the victimized countries. 

The university also constantly holds seminars and invites prominent figures in politics and academics to give speeches on important issues of the world. Among them are former U.S. Secretary-General Madeline Albright and New York Senator Hillary Clinton. It is also commonplace for SIPA to have experts from different fields to share their experiences with the students through talks and brown-bag lunches.

One of SIPA’s features is that many of its students are civil servants from different countries and Japanese government sends the largest number of its civil servants to SIPA. They not only come from the foreign ministry, but also from trade, finance and customs agencies and police administration. Altogether, there were about 30 Japanese students enrolled in the Fall Semester of 2004, a majority among the some 400 new students. The civil servants sent by other governments all come to SIPA for the degree, and their governments provide generous stipend and housing allowance. On the other hand, I was the only student from Taiwan that year, and the government only sponsored for one year of study, which was quite baffling to the school and other students. They consider it a waste not to be able to finish the degree after one year of efforts.

Columbia University is in the city of New York, a vibrant city that offers all kinds of activities and performances for people to enjoy. It is especially pleasant for art lovers. And museums and art performances usually offer student tickets and Columbia’s International Students and Scholars Office often have discount tickets for students to purchase. Though spare time was scarce during the semester, I managed to see a few operas at Lincoln Center. And after the school was over, I visited quite a few museums.

IV. Suggestions

Even though fall semester starts in September for most American universities, the application deadlines are usually in the early months of the year. Therefore, it is suggested that the GIO should decide early whom it plans to send to study abroad that year. For instance, SIPA’s application deadline for 2004 was February 15, but I was notified to apply on February 11 (with February 14 and 15 being a weekend). So it was almost impossible to have everything necessary for application, such as the application form, resume, letter of statement, recommendation letters, financial statement, transcripts from previous schools attended, and TOEFL score, ready in two to three days. Even though the school was lenient about the deadline, I was almost rejected because one transcript did not arrive at the school within a certain period of time. Therefore, the GIO should be aware of the application deadline and make decision on the person to be sent early so that sufficient preparation can be made.

Many of the SIPA courses require group discussion, oral presentation and written papers. Take Conceptual Foundations of International Politics for instance. Students taking the class need to hand in an editorial the second week of the semester so that the school can determine the students’ written ability. Those whose writing is deemed weak would be asked to work on it. Also, every student has to take part in a debate competition in the middle of the semester. Stressful as it is, if one has to worry about his/her English, it would be an extra burden. Therefore, the person to be sent to study should have a good command of English in reading, writing, listening and speaking.

Compared with countries like Japan or Korea, Taiwan is not as aggressive and systematic in training its civil servants. Over the years GIO’s budgets for overseas study is on the decline and no particular plans are made for those to be sent or who have gone through the training. If things continue, it is likely that in the long run, the competitiveness of Taiwan’s civil servants will lag behind those of Japan and Korea. From the school’s perspective, it would be more inclined to work with foreign government organizations which send a large number of their employees to study there. Therefore, despite budget constraints, government’s overseas study programs should continue.

V. Special Report

The following report, entitled “International Media Coverage of Taiwan’s 2004 Presidential Election,” aims to analyze how eight international newspapers covered the event. Included are New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, Financial Times, The Guardian, The London Times, The Straits Times and South China Morning Post. Special attention is paid to geographical and ethnic proximity, whether the reports were context- or content-orientated, the description of language used, and the sources cited.

International Media Coverage of Taiwan’s 2004 Presidential Election

· Introduction
Taiwan’s 2004 presidential election was a controversial one. It was not only about the democratic politics in Taiwan, but also about Taiwan’s status and its relations with China, which are of grave concerns to the Asian-Pacific region and the United States. The election was controversial because the running President Chen Shui-bian won by less than 30,000 votes out of 13 million and also because the result was reported swayed by gunshots that inflicted minor wounds to the president and the vice president the day before votes were cast. Many believed the gunshots were staged and the opposition refused to accept the election result, and large protests followed. Another controversy was that during the campaign, President Chen pushed to hold a referendum, against U.S. warning, in tandem with the election, which could pave the way for Taiwan independence, something China vehemently opposes. The fact that the referendum went ahead strained cross-Strait and U.S.-Taiwan relations. 

This paper aimed to analyze how international press covered this particular story and what their focuses were. Analyzed were news articles in the New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, Financial Times, The Guardian, The London Times, The Straits Times, and South China Morning Post. They were chosen because they are leading newspapers and well-regarded either in their counties or internationally, or both. Represented were views from the United States, the United Kingdom and Asia. Since the election was held on March 20, 2004, a Saturday, the news articles analyzed were dated either March 21 or March 22. This paper paid special attention to whether the reports were context- or content-orientated, the description of language used, and the sources cited.

· Context vs. Content

According to Chang and Lee, context-oriented news coverage looks at the origin of foreign news event and its relationship with such variables as trade relations, cultural relevance, political involvement and geographical proximity. On the other hand, content-oriented approach follows what is newsworthy, such as timeliness, impact or consequence, human interest and conflict.
 In their studies, Chang and Lee also found that editors considered two of the following factors important in deciding their foreign news coverage: threat to the United States and world peace and U.S. involvement. These factors were evident in the coverage of American newspapers this paper examined. 

In the New York Times report, it was pointed out in the beginning of the story that China labeled President Chen as willing “to risk war” to achieve independence, and the disputed election outcome had become “a delicate diplomatic test for China, which claims sovereignty over Taiwan, and the United States, Taiwan’s main ally.”
 It also pointed out that China had vowed to prevent Taiwan from going independent “by using military force if necessary” and that the prospects for reducing cross-Strait tension seemed remote. As for the referendum, the report said the U.S. criticized it as an election plot that might “inflame tensions.” 

Like the New York Times, Washington Post in its coverage also quickly pointed out that China had condemned President Chen’s pro-independence policy and threatens to seize Taiwan “by force” if it formally declares independence, and that the United States was concerned that Chen’s action “might provoke war.”
 Los Angeles Times, while focusing more on the disputes of the election result, pinpointed the significance of the Taiwan election to the United States when it said that President Bush had once pledged to use “anything it takes” to defend Taiwan in the event of an attack by China and that the administration was angry that Chen appeared to be prepared to risk the island’s security to gain votes.

The British papers’ focuses of the story, on the other hand, were mostly on the election disputes. The Financial Times did, however, report that President Chen’s pro-independence stance had “angered China and disturbed the U.S,” and that “the Bush administration distrusts Mr. Chen but is committed to helping Taiwan in a conflict.”
 The Guardian’s coverage mainly focused on the shooting incident, but at the end of the story pointed out that Beijing saw the referendum as a precedent for a future independence plebiscite, which it warned “would result in war.”
 Meanwhile, The London Times’ coverage was all about the shooting incident and demonstrations. Only at the very end of the news it added that “China regards Taiwan as a breakaway province that must eventually be reunited, by force if necessary,”
 an almost obligatory sentence in many cross-Strait stories. 

On the Asian side, the news by The Straits Times did not mention anything about China and reported mainly on the election disputes, the demonstrations and protesters’ reactions. One explanation might be that The Straits Times ran a commentary piece the previous day on the implication of the election for U.S.-China-Taiwan relations (although it is unclear why it would run a commentary first and then the news). South China Morning Post’s focus was on the referendum, and only referred to China when it said that some Taiwan voters did not take part in the referendum for fear it would further harm the already strained cross-Strait relations. South China Morning Post ran only one piece on the election in its March 21 issue, which this paper analyzed. With the close geographical proximity between Taiwan and Hong Kong, one would think that the Hong Kong paper would carry more pieces on the news or more in-depth reports. One possible explanation might be that Chinese government had tried to control its media’s coverage on the election in fear that any criticism might play into the hand of the Taiwan side. And since Hong Kong’s handover to China, its newspapers more or less are following the Chinese rules.  

Besides implications for cross-Strait relations and the stakes for the United States, news in the three American papers also gave more background information about Taiwan’s politics. The New York Times report mentioned the opposition Nationalist Party’s stance on China, the significance of the referendum, the contentious points about the election outcome and the reasons why the opposition thought the shooting was staged. Washington Post said the opposition’s challenge to the election may test the strength of Taiwan’s democratic system, which went through its first transfer of power between political parties only four years ago. Los Angeles Times explained that Nationalist Party’s Lien led by 20 percentage points a year ago, but Chen closed the gap by running a campaign that played up Taiwanese nationalism.

From the news articles analyzed, it is obvious that the American newspapers took more of a context approach to the coverage because of the United States’ political and security proximity, whereas British newspapers looked at the Taiwan election news more as a conflict and crisis. Despite geographical and ethnic proximity, the Asian newspapers examined also treated Taiwan’s election in a more content-based way. In the end, relevance to the United States and deviance of the event were what decided the coverage of the election news for the eight papers.

Description of language could shape how news is perceived. Take headlines, for example. Readers would have very different pictures of the election when they read headlines like “Taiwan’s Leader Wins Re-election; Tally is Disputed” (New York Times) and “Taiwan Turmoil as President Scrapes In” (The London Times). 

Besides implications of the election, another aspect that separates the reports of the eight papers is their coverage of the shooting and the demonstrations. In its news, the New York Times devoted only two sentences to the reporting of the protests. It said that Nationalist Party “supporters gathered outside the presidential palace,” that “protesters clashed with police” in some cities, and “no significant violence was reported.” Washington Post reported the demonstrations with similar constraint, but added that “hundred people … shoved through a police line and began smashing windows.” Los Angeles Times was more graphic in its description of the demonstrations, saying that “emotion exploded into violence” in one city, that a truck “rammed the outer gates of a government building” and hundreds of opposition supporters “attacked riot police with sticks and rocks.” 

Financial Times did not dwell on the protests, but said that there was “risk of political turmoil.” The Guardian had only one sentence on the protests, but used the words “violent demonstrations” and “turmoil.” The London Times, which focused almost entirely on the shooting and the protests, said protesters “besieged” the presidential palace, that “mobs stormed” a courthouse and “clashed with riot police.” The paper also used terms such as “crisis,” “chaotic,” “fraud,” “dirty tricks,” “bought votes,” “fake,” “conspiracy,” “liar,” “cheat,” and “killed” in its report.

The Straits Times devoted more space to the protests, reported that “protest turned violent” in a central city, protesters “shoved their way through a police line and began smashing windows with their bare hands,” that some supporters “rammed a barricade with a truck,” and that an old man “attempted to kill himself with a knife.”
 South China Morning Post’s focus was on the referendum and did not mention the protests in its story.

As for the gunshots that wounded President Chen, Taiwan media till this day still call it a “shooting incident,” instead of an assassination, because of the questionable circumstances, which the New York Times explained in its report. The New York Times mostly used the word “shooting,” and the term “assassination attempt” appeared only once when referring to the opposition party’s accusation. Washington Post and Los Angeles Times also used the term “assassination attempt” once. Financial Times used the word “shooting,” The Guardian used “assassination attempt” twice and “shooting” once. The London Times four times mentioned “assassination attempt” and twice added “apparent” in front of it. The Straits Times called it a “shooting incident.”

As for the gunshot wounds, the New York Times correctly reported that “one or more bullets grazed Chen’s lower abdomen,” that Chen “suffered light surface wounds,” and the bullet ended up lodged in his clothing. Los Angeles Times initially said that “Chen received a stomach flesh wound from a bullet,” but later incorrectly reported that there was a “bullet retrieved from the president’s stomach.” Financial Times said “bullet raked his abdomen,” and The London Times said there was an “operation to remove a bullet from his stomach.” 

These choices of words and descriptions would give readers very different perceptions as to the severity of the political situation in Taiwan and how badly the president was hurt. 

· Sources
The news analyzed in this paper used mostly official sources, with the exception of South China Morning Post, which quoted mainly voters of different party affiliations. The sources the other seven papers used were either officials from the ruling Democratic Progressive Party or the opposition Nationalist Kuomintang Party. The New York Times, Washington Post and The Guardian also included statements from Beijing, and the New York Times was the only paper that had statement from a U.S. official. For the Financial Times, only ruling party officials were quoted, and it was just the opposite for The Guardian.

According to Chomsky and Herman, aside from economic considerations, media tend to use official sources because they have the merit of being recognizable and credible by their status and prestige, and dependence on official sources could help maintain the image of objectivity.
 Even though street interviews add color, feelings and passion to power struggle,
 New York Times and Washington Post did not include any quotes from “ordinary people.” One explanation could be that this particular election story was a complex one, which involved shooting, election disputes, the first referendum in Taiwan, and China-Taiwan-U.S. relations. All these elements required some explaining if the story was treated more than just an event. And with limited space, color gave way to more weighty statements. On the other hand, other stories that quoted voters but did not include more background information about Taiwan rendered more fragmented news. 

According to Bennett, one kind of news bias is that gives preferences to dramatic aspect of event over more complex political context. The result of focusing on drama makes many political situations seem fragmented and confusing.
 Perry also said that unrepresentative news that focuses on unusual and extreme events should be balanced with information about what is typical.
 Los Angeles Times somewhat passed the test when it said “the assassination attempt constitute a blow to what is widely considered one of the most successful, genuine and enthusiastic new democracies in Asia.” 

· The London Times
Of the eight newspapers analyzed, The London Times needed to be singled out, not for its good reporting, but for its sensationalization and its many factual errors. First of all, the paper said that photographs released by President Chen’s ruling party showed “the operation to remove a bullet” from the president’s stomach, but in fact the president was reported to have suffered only a flesh wound that required treatment but no operation. It said that the pictures showed the president’s “pained face,” but no such pictures were ever shown. It also said that the opposition candidate Lien Chan began “an all-night sit-in” on the step outside his campaign headquarters, but it was his supporters who did that.

Then, citing “independent analysts,” The London Times said not only did the Nationalist Kuomintang Party fight a far dirtier election campaign than the ruling party “but for decades it had ruled Taiwan without holding elections, killing and imprisoning dissidents at will.” This strong statement was reported in such a casual way that no facts were provided to back it up. And the fact is that Taiwan has been holding elections regularly since the early 1950s to select legislators, county magistrates, city mayors and county and city council members. The only exception being that the National Assembly was frozen without election till the early 1990s. The KMT government in the past did imprison dissidents, but to “kill at will” was a totally different story. Also, the only U.S. source the newspaper quoted was a professor from the United States, but the quote did not add any significance: “It certainly is ironic to see the KMT out on the barricades. Those of us who have followed Taiwan for a long time have to chuckle.”

At the end of the article, some “facts” about Taiwan were included, but many were erroneous. First of all, it said that “The Republic of Taiwan was founded in 1949, when the Kuomintang government arrived from mainland China.” Although independent-minded Taiwanese politicians and their supporters would very much like to adopt that name, the fact is that the official name of Taiwan is the Republic of China, which was founded in 1912. It was when the KMT government lost the civil war to the Chinese Communist Party in 1949 that it relocated to Taiwan. It also said that Taiwan’s per capita GDP is US$18,000, but in fact it is US$13,000.

From the way the story was reported, The London Times clearly treated the story simply as an event, focusing mainly on the shooting and the protests with no explanation of Taiwan’s political situation or the implication of the election for the China-Taiwan-U.S. relations. It is doubtful if the paper would run the story had it not been for the drama. 

· Conclusion
Overall, the U.S. media paid more attention to Taiwan’s 2004 presidential election because confrontations across the Taiwan Strait have the potential of dragging the United States into war. The three American papers examined all put the story on the front page with length (over 1,000 words). The British newspapers, on the other hand, treated the election as an event and placed the news in the inside pages (p. 6, p. 11 and p. 12, respectively). According to Chang and Lee, British gatekeepers tend to shape a picture of the world’s events characterized by erratic, dramatic, negative or conflictual event.
 And from the news this paper analyzed, there is certain truth to it. And one would doubt that if it were a peaceful election without the shooting and the controversy, the news would have received the coverage it did in the British papers. It would not be surprising if it were relegated to “news in brief” in some newspapers, with headings such as “Taiwan president wins a second term” or “Taiwan president reelected.”

As far as Asian newspapers are concerned, one would think that Asian newspapers would be covering the story with more interest because of Asian countries’ geographical and ethnic proximity, but their reports were fragmented too. Since only two papers were looked at, it is hard to draw conclusions as to why that was. But over the years, Taiwan’s media have treated political news of other Asian countries with similar disinterest, except for those of China and Japan. Maybe research could be done to find out why.   
� Tsan-Kuo Chang and Jae-Won Lee, “Factors Affecting Gatekeepers Selection of Foreign News,” Journalism Quarterly, Fall 1992, pp. 555-556.


� The New York Times, “Taiwan’s Leader Wins Re-Election; Tally is Disputed,” March 21, 2004, p. 1.1.


� Washington Post, “Taiwanese President Narrowly Reelected; Opponent Rejects Result; China Referendum Nullified,” March 21, 2004, p. A.01.


� Los Angeles Times, “Taiwan’s Election Results Disputed; A Day after an Attempt on His Life, President Chen Wins a Slim Victory that Is Challenged by the Opposition Alliance. The Ballot Boxes Are Sealed,” March 21, 2004, p. A.1.


� Financial Times, “Taiwan Opposition Takes to Street,” March 22, 2004, p. 6.


� The Guardian, “Taiwan Voters Demand Proof of Shooting: Pro Independence President Allegedly Staged Pre Election Attack to Win Sympathy,” March 22, 2004, p. 12.


� The London Times, “Taiwan Turmoil as President Scrapes In,” March 22, 2004, p. 11.


� The Strait Times, “The Fight Isn’t Over Yet; Not by a Long Shot. KMT Demonstrations Erupt Across the Island and High Court Orders Ballot Boxes Sealed but No Nod is Given For Re-count,” March 22, 2004.


� Noam Chomsky and Edward Herman, Manufacturing Consent; The Political Economy of the Mass Media (New York: Pantheon, 1988), p. 19.


� Janos Horvat, “American News, Global Audience,” Freedom Forum Media Studies Journal, Fall 1995; New York: The Freedom Forum Media Studies Center, p. 89.


� W. Lance Bennett, News: The Politics of Illusion (New York: Longman, 2002), p. 37.


� David Perry, “The Image Gap: How International News Affects Perceptions of Nations,” Journalism Quarterly, Summer-Fall 1987, p. 421.


� See 7. 


� See 1, p. 561.





PAGE  
2

